
Hej kära Teamare
Det var länge sen vi hörde av oss med något skriftligt till er. De allra flesta av er har vi dock träffat under någon av alla aktiviteter som varit de senaste månaderna. Och vi är så otroligt stolta över den känslan ni skapar i verksamheten. Från botten av våra hjärtan: Tack!
Vi ville gå ut med en liten text för att säkra att alla får samma information. Kanske inte så nära och personligt som vi skulle önska, men iaf kan vi då känna oss trygga med att ni sett detta.
För vi lever i en skakig tid i branschen. Flera aktörer har under det senaste året åkt på rejäla smällar. Senaste bolagen i raden är Curira som fick sina tillstånd avseende personlig assistans indragna bland annat pga ekonomiska frågetecken i styrelse samt att man ansökt om ersättning för timmar man inte hade rätt till. Sist i raden är Humana som fått ett besked från IVO (inspektionen av vård och omsorg) om att bolaget kommer förlora sitt tillstånd för att bedriva personlig assistans. Anledning till återkallelse är bland annat flera beslut om återkrav från Försäkringskassan (detta rör baland annat återkrav för att man inte verkställt väntetid/jour på ett, enligt Försäkringskassan korrekt sätt), brister i arbetsgivaransvar och beslut från Migrationsverket. Sammanlagt har detta berört många tusen assistansberättigade och oändligt många anställda.
Vi i Team1-koncernen har under en längre tid jobbat stenhårt med att följa upp besluten om assistans och säkerställa att assistans utförs på ett korrekt sätt. För flera skapar detta inte optimala arbetssituationer då möjligheten att bedriva assistans utifrån assistenters vilja ibland krockar med arbetsrätten. Men vi måste stå starka i denna fråga för att fortsätta trygga den personliga assistans vi bedriver.
Utifrån det hårda arbete vi bedriver känner vi oss trygga med att vi har en personlig assistans som inte bara är uppskattad av våra kunder utan också ligger inom ramarna för att kunna fortsätta bedriva en personlig assistans i världsklass.
Vi har nyligt blivit granskade av arbetsmiljöverket som inte hade en enda anmärkning på vår verksamhet. Vi har vid ett par tillfällen under årens lopp haft ärenden hos IVO som också lagts ner då man bedömer att vi hanterar situationer på ett bra sätt. Försäkringskassan har vid ett tillfälle riktat ett återkrav mot oss. Beslutet kom att prövas i domstol och har slutligt reglerats. Assistansteam1 har gjort rätt för sig och har inget pågående ärende om återkrav. Sammantaget är uppfattningen från granskande instanser att vi gör det som åläggs oss som assistansanordnare och att vi har bra koll på verksamhet och ansvar.
Assistansbranschen lever under hårda förutsättningar där besluten mer och mer detaljstyr vårt arbete. Vi är därför otroligt glada att vi insett detta tidigt och anpassat vår verksamhet till det. Det gör att vi nu står trygga i en skakig värld och kommer kunna fortsätta ha mycket roligt ihop även i framtiden
Fler evenemang
Assistansteam1 - Aktivitetscenter
"Med på ett hörn"
Jobba hos oss!
Månadens medarbetare Januari - april 2022
Månadens medarbetare maj-augusti 2022
Månadens medarbetare september-december 2022
Tankar kring den personliga assistansen.
En härlig kväll i gemenskap tillsammans med personal och kunder i Luleå!
Nya lagar och nya möjligheter inom Personlig Assistans - föreläsning!
Ett assistansbeslut!
ÖPPET HUS och GODISREGN
Bilbingo
Festkväll för kunder
Kontoret har flyttat till Gamla Tingshuset
Heja!
Månadens Medarbetare 2021- hela listan!
Assistansteamet växer och utvecklas!
Julträff för kunder
Julkalender
Informationsträffar!
Bilbingo!
Odla potatis på balkongen!
Informationsmöten -digitalt
BILDBINGO!
"Feel good film"
Hall of Fame 2020
Hall of Fame 2020
Hall of Fame 2020
Hall of Fame 2020
Gott slut och gott friskt år!
INSTÄLLT: Föredrag "Från ansökan till beslut"
Häftig utflykt till (H )älge!
Danskungen, Thomasking004!
Tillsammans - hemma!
Månadens medarbetare Mars
"Better safe than sorry"
Rena händer på rätt sätt - undvik smitta - rädda liv!
Ny medarbetare!
Månadens medarbetare Januari
Gott nytt 2020!
Avsked och början!
Brandsäkerhet/rutiner
Månadens Medarbetare Oktober 2019
Friskvård med Kicki
Månadens Medarbetare September 2019
Infoträff
Friskvård tillsammans med Assistansteam1
Månadens medarbetare Augusti 2019
Anställda som ställt upp extra under sommaren
Pokalen har anlänt till Assistansteam1
Skördefest och miljödagar
Aktivitetsavslutning
Månadens medarbetare Juli
Kronrodden 2019
Introduktionsdag för våra sommarvikarier
Tipsrunda och grillfest
Vårruset 2019
Friskvårdsavslutning
Månadens Medarbetare Maj 2019
Brandsäkerhetsutbildning
Månadens Medarbetare April 2019
Kundlunch
Månadens Medarbetare Mars 2019
Friskvård för kunder och personal
Månadens Medarbetare Februari 2019
Assistansteam1 med Svenskt Näringsliv representant Hans Andersson
Kontakta oss redan idag!
Assistansteam1 är ett Norrländskt företag grundat på sunda värderingar. Vår verksamhet bygger på Närhet, Trygghet och Personlighet.
Vad skiljer oss från andra?
Assistansteam1 är
¤ Ett "mindre" assistansföretag där kvalité går före kvantitet
¤ Har hög fysisk närvaro hos kunder – Arbetsledningen har god kännedom om assistansuppdragen
¤ Har ett rehabiliterande förhållningssätt
¤ Har sund hantering av assistansersättningen.
Vill du arbeta som personlig assistent hos AT1?
”Utan assistenter som trivs och mår bra får man ingen bra assistans”. Vi är ett företag där både kunder och anställda känner att de är delaktiga och att de kan identifiera sig med företaget.
"Det här är det bästa jobb jag haft. Ni finns där när man behöver er, det känns lätt att prata med er och ni kan alltid lösa problem för oss. Det märks att ni satsar på att ha en nära kontakt och samarbete med personalen och det gör ni verkligen bra"/Nitai Sallem, anställd fem år hos AT1